Solliciteren anno 2012

De arbeidsmarkt is volop in beweging. Ook de manier waarop werkgever en werkzoekende elkaar zoeken en vinden is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Advertenties in geprinte media leveren veelal voor werkgevers niet meer het gewenste resultaat op. Voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe uitdaging is het vinden van ander werk via een eigen, zorgvuldig opgebouwd netwerk vaak de snelste weg. Maar lang niet iedereen heeft zo’n netwerk ter beschikking of wil hier (i.v.m. anonimiteit) gebruik van maken. Vervolgens wordt er dan een nieuwe baan gezocht via het internet. Dit kan via search engines , zoals Google en Yahoo. Ook zijn er veel jobboards waarop wordt geadverteerd. (Vakgerichte) groepen binnen LinkedIn en het volgen van de juiste mensen/ bedrijven binnen Facebook en Twitter leveren ook altijd veel informatie op. Helaas is er ook veel sprake van de zogenaamde duplicate content. Dezelfde vacature komt via meerdere bronnen als zoekresultaat naar voren, hierdoor is het lastig om op te maken wie de oorspronkelijke opdrachtgever is en of de vacature überhaupt nog vacant is.

Zie je door de bomen het bos niet meer en wil je weten wat er bij jou als persoon past? Schrijf je dan in bij een gespecialiseerd bureau als de onze: wij kennen de markt en weten de weg! Meer weten over onze werkwijze? Klik hier

Let op: ook voor (potentiële) werkgevers is het internet een bron van informatie. Houd er dus rekening mee dat er op jouw naam gezocht kan worden. Denk dus na bij welke “ sporen” je op het internet achterlaat (op blogs, facebook ed.)